Belajar melalui bermain adalah satu teknik pengajaran als pembelajaran yang berkesan kepada kanak-kanak. Melalui teknik ini juga akan mendatangkan keseronokkan dan kepuasan kepada mereka dalam sesuatu pengajaran yang hendak disampaikan. Dengan bermain juga kanak-kanak akan dapat menguasai perkembangan dan kemahiran fizikalischen dan penguasaan bahasa dari segi perbendaharaan dan peraturan tatabahasa. Menurut Mak Bald Sang, dalam bukunya Pendekatan Dan Strategi Pengajaran, die wichtigsten merupakan satu teknik mengajar yang memberi peluang kepada murid-murid melakukan sesuatu aktiviti secara berpura-pura di dalam keadaan terkawal. Pengajaran dan pembelajaran von bilik darjah berlandaskan prinsip belajar sambil bermain. Aktiviti bermain adalah kerja kanak-kanak. Menurut Buku Panduan Guru (Pusat Perkembangan Kurikulum), belajar melalui bermain adalah satu pendekatan yang terancang dan berstruktur bagi memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana yang bebas dan selamat, menggembirakan dan bermakna Permainan merupakan saluran yang boleh mengembangkan perkembangan kanak-kanak ke tahap yang optima . Oleh kerana permainan merupakan sesuatu kekuatan dan pengalaman yang penting menjadi asa dalam vorbildlicher pendidikan awal kanak-kanak. Haupt-atau bermain secara amnya boleh didefinisikan sebagai sebarang aktiviti yang memberikan kegembiraan dan kepuasan kepada kanak-kanak tanpa menimbangkan apakah hasil aktiviti itu. Dengan lain perkataan, kanak-kanak bermain bukan kerana ingin akan sesuatu atau mencapai tujuan tertentu. Bermain dianggap sebagai satu pekerjaan bagi kanak-kanak, tetapi bukanlah pekerjaan yang memerlukan hasil akhiran atau tujuan tertentu. Bermain juga bukanlah satu aktiviti yang dipaksa malah merupakan keinginan semulajadi kanak-kanak (Kraus, 1990). Lazimnya apabila sesuatu tugasan esu dianggap mudah, tugasan tersebut sering dirujuk sebagai hauptan kanak-kanak memandangkan tidak wujudnya komplikasi dan merupakan nilai yang paling berharga buat perkembangan kanak-kanak. Carr, dalam teori nya menyatakan, Haupt-adalah penting kepada kanak-kanak kerana main menyediakan peluang kepada kanak-kanak untuk meluahkan pendapat masing-masing (Kraus, 1990). Mengikut Carr, Hauptmerupakan pengalaman katartik, memberi peluang kepada kanak-kanak untuk meluahkan emosi yang negatif. Sebastian Khan-Kakao-Yang-Berusia-Empa Tahun Yang Baru Sahaja Mendapat Adik Baru Akan Mengalami Pengalaman Negativität Seperti Penolakan kasih Sayang Dan Perasaan Permusuhan Terhadap Adik Tersebut. Untuk perihal ini, die wichtigsten dikatakan dapat menyuarakan perasaan kecewa tersebut. Menurut Caplan dan Caplan 1973, Hauptsepsayai penentu penting bagi perkembagan kekuatan sahsiah, daya cipta, kestabilan emosi, perkembangan sosial dan intelek von samping dapat memperkembangkan kekuatan fizikal, koordinasi dan ketangkasan seseorang murid. Dari aspek psikoanalisis, mengikut Freud pula, hauptmitglied peluang kepada kanak-kanak untuk memperolehi perasaan dapat mengawal keadaan yang dikatakan dapat membantu kanak-kanak untuk berurusan dengan realiti sebenar (Kraua, 1990). Almy (1984, Fagen) Männerchatakan kanak-kanak bermain dengan di arah oleh diri mereka sendiri tanpa mengambilkira tujuan bermain. Semasa bermain, mereka, bebas dari segala peraturan. Melalui permainan, kanak-kanak mendapat tingkah laku yang baru. Kanak-kanak melibatkan diri dalam permainan secara aktif. Apa yang dikemukakan oleh Almy bersesuaian dengan pandangan Rubin, Fein, dan Vendenberg (1983). Permainan juga dapat Mitglied Pengalaman tentang keadilan, peraturan-peraturan dan kesamaan serta memperkuatkan kebolehan berfikir dalam pelbagai cara. Di antara permainan lazim yang dimainkan dalam bilik darjah teka-teki, teka silang kata, kad-kad nombor, kad-kad bergambar, catur dan sebagainya. Selain itu bermain adalah satu bentuk kesenischen kanak-kanak. Ia merupakan saluran untuk melahirkan perasaan als punca untuk mendapatkan kegembiraan dan keseronokan. CIRI-CIRI HAUPT DALAM PampP PRASEKOLAH Pertama, Haupt-adalah motivasi Dalaman. Lenyap dengan sendiri, berlaku hanya untuk kepuasan semasa melakukannya. Kedua, ciri-ciri yang berkaitan dengan hauptleitung mestilah ada kebebasan memilih oleh peserta8221. (Fergus, 1995,2). Mengikut Vygotsky (1967) 8220Main membantu perkembangan bahasa dan pemikiran. Struktur otak akan Membrane melalui penggunaan simbol dan alat, ia juga Membrane dalam pembentukan ini. Haupt-Juga-Mitglied kebebasan kepada kanak-kanak untuk meluahkan tekanan dalam menghadapi dunia sebenar. Dalam cara ini kanak-kanak dapat mengawal Situationen als menyesuaikannya dalam dunia sebenar. Mereka dibenarkan untuk memperolehi proses pemikiran yang tinggi melalui bermain8221. (Spodek et al., 1987, S. 181). Jerome-Sänger (Spodek, 1987) menganggap 8220imaginativer spiel8221 sebagai usaha kanak-kanak menggunakan kebolehan fizikal als geistiges mereka dalam menyusun pengalaman. Beliau juga berpendapat bahawa dalam permainan, kanak-kanak meneroka alam yang boleh menjadikan mereka berkebolehan dalam menghadapi masalah persekitaran als boleh menjadikan mereka kreatif. Secara ringkasnya, aktive Hauptdapat Mitgliedschaftangang perkembangan bahasa. Dalam konteks hauptbebas, kanak-kanak dapat melatih bahasa yang baru dikuasai, mempelbagaikan perbendaharaan kata serta membenarkan kesalahan dan pembetulan bahasa. Selain itu, aktiviti Haupt-Yang berlainan sama ada wichtigsten sosial atau wichtigsten kognitif juga akan memberangsangkan aspek-aspek perkembangan bahasa yang tertentu. Dalam dunien pendidikan prasekolah, pendidikan dilaksanakan berdasarkan kurikulum yang digunapakai. Dalam konteks prasekolah di Malaysia, khususnya dari perspektif kurikulum, die wichtigsten atau bermain itu bukanlah haupt yang bebas tanpa perancangan tetapi haupt yang mempunyai unsur seperti: Haupt-Yang terancang ii. Haupt-Yang Berstruktur iii. Haupt-Yang fleksibel iv. Memenuhi keperluan kognitif, psikomotor dan afektif Untuk itu dalam perancangan dan pelaksanaan bermain sambil belajar, hauptmerupakan perkara penting dalam merealisasikan aktiviti bermain dalam pendidikan prasekolah, khususnya dalam membantu perkembangan kanak-kanak als ianya tidak akan bermakna tanpa perancangan yang teratur. Antara perancangan adalah pemilihan bahan haupt samada bahan jenis menumpu atau mencapah. Banyak pendapat yang boleh menjadi panduan kepada penggunaan bahan wichtigsten. Antara yang telah disebut oleh Hughes (1999) Yang menyatakan Divergente Objekte können Kinder zu zahlreichen Ansätzen führen, was sie dazu veranlasst, die Tatsache zu schätzen, dass Probleme mehrere Lösungen haben können. Banyak kebaikan dalam penggunaan bahan mencapah dalam wichtigsten. Antaranya ialah: Mengalakkan imaginasi ii. Mitgliedsstaat kanak-kanak untuk mencipta dan mencuba iii. Menggalakkan kanak-kanak bekerjasama dan hubungan sosial iv. Memba keyakinan diri v. Berorientasikan proses bukan hasil, dan lain-lain kebaikan terutama yang banyak melibatkan jenis bahan seperti bahan kemahiran, bahan motor kasar, bahan manipulatif, bahan binaan, bahan peluahan kendiri dan bahan semulajadi. Main bukan sahaja dianggap penting dewasa ini malah sejak dari dahulu lagi. Tidak hairan jika dalam abad ke 21, hauptdiamelbuch sebagai salah satu dari kaedah pendekatan dalam proses pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak. I) Permainan 8216solitary8217 Kanak-kanak bermain sendirian dan tidak berkaitan dengan orang lain atau secara bebas. Permainan ini dianggap kebudak-budakan dan tidak matang. Tetapi pengkaji percaya, jenis permainan ini boleh dijadikan pengalaman yang matang als menggembirakan. Ii) Permainan 8216parallel8217 Kanak-kanak bermain secara bebas als bersendirian tetapi berhampiran dengan kanak-kanak lain. Misalnya, dua orang kanak-kanak mungkin bermain benda yang sama tetapi tidak bermain bersama-sama. Iii) Permainan 8216associative8217 Seorang kanak-kanak bersama kanak-kanak lain terlibat dalam aktiviti yang sama tetapi tidak ada kerjasama ataupun menjadikan minat sendiri kepada minat kumpulan. Misalnya, beberapa orang kanak-kanak mahu menjadi emak als ayah dalam kumpulan tersebut. Guru perlu campur Tangan als Mitglied cadangan. Seorang kanak-kanak bermain bersama kanak-kanak lain. Mereka saling lengkap melengkapi. Ada kerjasama dan tolak ansur. Minat sendiri dapat dijadikan minat kumpulan. Kurang Campur Tangan-Guru. KEPENTINGAN BERMAIN DI PRASEKOLAH Dalam bahagian ini, penulisan artikalisch hanya akan Mitglied bei Penekanan terhadap pentingnya bermain von prasekolah mengikut aspek perkembangan yang tertentu sahaja. Terdapat banyak contoh untuk aktiviti bermain. Antara beberapa contoh aktiviti yang boleh dianggap sebagai Hauptatau bermain adalah Hauptdrama, menyanyi, berlakon dan bercerita als lain-lain contoh Yang Boleh dikategorikanischen di bawah definisi wichtigsten. Drama yang digunapakai sebonai salah satite von prasekolah boleh membina konsep kendiri yang positif kepada kanak-kanak dan Mitglied kepada mereka pengalaman bahawa terdapat jawapan yang betul atau salah seperti kata McCaslin (2000). 8220Drama baut positive Selbst-Konzepte bei Kindern, da sie in Erfahrungen, die keine richtigen oder falschen Antworten haben teilnehmen8221 Drama japa dapat menilai als menghormati identiti tersendiri kanak-kanak dan ekspresi kreatif mereka. Dämpfende Drama kreatif juga dapat menawarkan pembelajaran secara kerjasama dan berpasukan melalui perkongsianischer Pengalaman (Heller, 1996). Verriour (1994) Mehr auf IMDb. com »advertisement Werbung Übersicht Nutzer-Bewertung: (noch keine 5 Bewertungen) Ihre Bewertung: Bewertung wird gespeichert ... Bewertung wird gelöscht ... / 10 löschen Etwas ging leider schief Selari dengan penemuan mengenai drama sebagai salah satu aktiviti bermain yang banyak meninggalkan kesan positiv, eingang aktivität ini di dalam Kurikulum Prasekolah di bawah Komponieren Sie Kreativität als Estetika menunjukkan bermain bukan sesuatu yang tidak penting. Bukan juga sesuatu yang wujud untuk tujuan komersial. Malah merupakan satu aktiviti yang banyak memerlukan penglibatan aktif sehingga boleh dinyatakan Idee serta ekspresi diri serta berupaya menggalakkan perkembangan kognitif, afektif dan psikomotor disamping memupuk nilai estetika. Selain dari Drama, berlakon merupakan salah satu lagi Aktività ¤ t Bermain Yang Lazim Dipraktikkan Oleh Guru Di Tadika. (1999) Im kreativen Drama spielen Kinder 8220a, wenn ihre imaginäre Welt eine wirkliche Welt ist und vertraute Gefühle, Gedanken, Gefühle, Gefühle, Gefühle, Und Aktionen für sich selbst, anstatt ein Skript für ein Publikum zu merken. Terdapat banyak kajian terkini ke atas pentingnya bermain di kalangan kanak-kanak tadika atau prasekolah (Jensen, 2000, 2001 Shore, 1997 Christie, 2001 Frost, Wortham, amp 2001). Kajian mereka menyatakan 8220play ist ein Gerüst für die Entwicklung, ein Fahrzeug für die Steigerung der neuronalen Strukturen, und ein Mittel, mit dem alle Kinder üben Fähigkeiten, die sie im späteren Leben brauchen werden.8221 Banyak lagi kepentingan wichtigsten dalam proses pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak yang berlaku secara langsung Dan tidak langsung. Bahagianisches Berikut ini akan menerangkan pentingnya bermain mengikut yang lebih speskl berdasarkan perkembangan yang tertentu. 1) Bermain untuk Perkembangan fizikal. Permainan biasanya melibatkan aktiviti fizikal yang berhubung rapat dengan perkembangan kanak-kanak dari aspek motor kasar dan motor halus serta kesedaran tentang badan mereka. Kanak-kanak berasa seronok als gembira sewaktu aktif menggunakan bahagian-bahagian anggota badan mereka untuk bersenam. Ini membolehkan kanak-kanak meningkatkan kemahiran yang membolehkan mereka berasa lebih selamat, lebih yakin, dan boleh berdikari. (2002), 2002: Murata amp Maeda, 2002, S. 23), und die in der vorliegenden Arbeit untersuchten, 2) Bermain untuk Perkembangan Sosial dan Emosi Dalam kehidupan sosial kanak-kanak, bermain adalah pencetus kepada pembentukan perkembangan serta kemahiran sosial dan emosi kanak. Sebastian Khan-Kanak Dari Pelbagai Umur Perlu Bersosialisasi, Sebagai Peyumbang Dalam Kebudayaan Masing-Masing. Kajian (Rubin amp Howe 1986 Creasey, Jarvis, amp Berk, 1998) menunjukkan bahawa bermain dengan einzelnes lain memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menyesuaikan perlakuan mereka dengan orang lanieren dan memberikan pendapat mereka sendiri. Hauptdikatakan dapat Mitglied kanak-kanak pengalaman yang kaya untuk meningkatkan kemahiran bersosial, mempunyai sensitiviti nilai dan keperluan Orang lain, mengawal emosi, belajar mengawal diri sendiri als juga boleh berkongsi kuasa. 3) Bermain untuk Perkembangan Kognitif Kajian telah menunjukkan perhubungan yang positif antara hauptsächliches dan pembelajaran kanak-kanak (Kumar amp Harizuka, 1998: Lieberman, 1977) Mereka telah mengenalpasti kemajuan dalam penumpuan, kemahiran kesediaan, dan sikap (McCune amp Zanes, 2001: Smilansky (Jensen, 1999, 2000, Gardner, 1993). (Burns amp Brainerd, 1979)), die in der Literatur beschrieben wurden. Jelas menunjukkan bahawa proses pembelajaran yang melibatkan operasi geistige mengikut teori pembelajaran kognitif seperti Gagne, Ausubel und Bruner ada kepentingannya di dalam aktiviti bermain. Terdapat Banyak Lagi kepentingan wichtigsten contohnya dalam perkembangan bahasa. Apapun jika Hauptsetakat untuk digunakan sebagai alat bermain dan bukan alat pembelajaran tidak akan meninggalkan kesan positiv dalam proses pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak. Guru harus memainkan peranan yang penting dalam memberi panduan yang sepatutnya agar melalui bermain boleh menghasilkan pembelajaran optima kepada kanak-kanak. Peranan Guru Dalam Menggalakkan Hauptsächlich Morison (1995) menegaskan bahawa dalam menjayakan sesuatu permainan di pusat-pusat persekolahan, guru memainkan peranan yang penting untuk mencipta persekitaran dan juga merangsang serta memperkembangkan daya berfikir kanak-kanak. Menurut Joan Packer Isenberg dan Mary Renck Jalongo (2003), sebagai langkah awal, untuk memastikan Aktivité Bermain Dapat Digunakan Dengan Lebih Berkesan, Guru-Guru Perlu Menyediakan Diri Terhadap Realität Dalam Pengajaran Seperti: i) Menyedari bahawa Guru prasekolah akan dikelilingi oleh budaya yang pelbagai Dan kemahuan-kemahuan dari pelbagai kumpulan kanak-kanak. Ii) Menyedari bahawa mengurus bilik darjah akan memerlukan keupayaan untuk melakukan pelbagai perkara serentak, membuu beribu keputusan serta merta setiap hari dan berupaja menyesuaikan diri secepatnya als menjadi fleksible kepada perubahan. Iii) Memahami bahawa mereka terpaksa meringkaskan pengalaman yang tidak langsung als menjadikan ianya berguna dan bermakna serta menyeronokkan kepada kanak-kanak terutama kanak-kanak yang mempunyai latar belakang pendidikan yang agak kurang baik als juga tidak dapat memenuhi keperluan asas mereka. Iv) Mengetahui bahawa guru akan memasuki satu profesion yang kadang-kala mempengaruhi emosi dalam bidang yang mencabar ini terutama dalam hubungan zwischenmenschlich. Mereka mungkin merasa cepat letih terutama dari segi minda terhadap pelbagai programm yang direncana dan dilaksanakan serentak. V) Harus diingat bahawa Guru Yang terbaik Adalah Yang Paling Cepat Belajar. Kecuali guru itu seorang yang 8216belajar sepanjang hayat8217, di mana sentiasa mengambil berat terhadap kemajuan als perkembangan profesionalisma dan menjadi seorang vorbild pelajar yang mana kanak-kanak akan contohi dan keberkesanan ini lambat laun akan berkurangan. Enak nian internet ini, bisnis maya laba nyata. Kita bisa Mencari Uang von Internet Sambil Belajar Bermain Forex auf der Bermain saham di Marketiva. Kamu pernah dengar kali ya istilah Bisnis Nyata Laba Maya ini Ya di Internet ini, kerjaan hari hari ngeblog, nulis cuap cuap, ngajak orang ikutan programm tertentu atau juga belajar bermain valas, saham, dagang komoditi, forex dan lain lain di broker broker online seperti Marketiva. Marketiva menyediakan layanan over-the-counter-Markt machen Pada Forex, Fonds, Indeks Dan Komoditi hadiah tunai 5, sehingga unda bisa segera memulai Handel tanpa mendepositkan uang milik anda Handel pada 1 Marge Null-Interesse pada posisi-posisi öffnen tidak ada komisi Markt Schreibtisch Virtuelle dan live pada satu konto variabel verbreitung standar industri berita-berita terbaru, alert pada peristiwa-peristiwa di pasar, saluran chating, unterstützung 24-jam, direkt-trading-charting-tool yang canggih dan mudah digunakan, serta pengalaman trading online terbaik. Enaknya, Banyak, und das Internet ini yang gratisan. Lihat aja contohnya Kajak Marktiva, kita mau belajar, malah dikasih modal 5. Gimana Gak enak Bagi und eine Pemula pencari uang di Internet, Mungkin Agak bingung Bagaimana Dan Darimana ungnya berada. Tapi tak masalah, sedikit sedikit aja, nanti paham lama lama. Sebenarnya buanyaaakkk sekali informasi kostenlos mengenai mencari uang di internet ini, tapi anda perlu menyaringnya. Kalau gak mau repot, ud. Ja ja ja ja ja ja ja ja ja ja ja ja ja ja ja ja ja ud................... Harganya juga biasa tidak mahal mahal amat, berkisar antara Rp 20.000 sampai Rp 200.000, untuk pemula sebainya jangan beli yang mahal mahal dulu. Kalau mau cari yang bahasa inggris banyak sekali yang kostenlos. Atau produk bajakan juga ada, tapi sebaiknya jangan bajakan deh, untuk menghormati hak cipta. Ok, selamat berpetualang di bisnis online ini. Semoga menghasilkan banyak uang, sehingga bisa beli rumah mewah, mobile mewah, dan semua keinginan kamu bisa terpenuhi.
No comments:
Post a Comment